Nieuws uit Zeeuws Vlaanderen

Sinds de zomer zijn er op veel plekken in ZeeuwsVlaanderen verbeteringen en veranderingen getroffen op wegen en fietsroutes;

IMG_0725

1 Fietspad in de Koegors is eindelijk doorgetrokken. Mensen reageerden al dat er geen slagbomen waren. Die waren er nooit, want er kwam altijd een begeleider mee, de trein moet daar soms ook rangeren. Dwz dat er nog een aantal wagons op een ander spoor aan/afgekoppeld moeten worden en de trein dus nog eens achteruit gaat. Deze weg is eigenlijk geen doorgaande weg, maar veel automobilisten weren de N62 tijdens de spits en gaan via de Koegors toch richting Terneuzen of verder.
2 Kapellebrug uitvoering van een ‘veiligere’ weg is te duur. Wat gaat men dus wel uitvoeren en wat niet? Denk dat beste is wel de rotonde aan de Molenstraat naar Clinge en dan met 50 km/u en wat kleine aanpassingen (2e fietspad naar de supermarkt, situatie aan de benzinepomp) de prijs te drukken.
Er gebeuren weer ontzettend veel ongevallen en dit sinds de coronatijd weer toegenomen. Mensen met een kort lontje of (mis)bruik van drugs en alcohol achter het stuur. De asielzoekers leren fietsen, maar zeggen de verkeersregels niet goed te kennen. Men rijdt en wandelt op wegen waar dat niet mag of men moet er uit de tunnel halen. Fietsendiefstal, vooral de duurdere E-bikes en de bakfietsen die ook elektrisch zijn. Maar als je ziet dat mensen hun fiets soms nog met display erop maar zo op 1 slot vastmaken, ja dan is oppakken en inladen een kleinigheid. En de nieuwere soorten E-bikes en steps een gevaar op de weg. Overlastgevende jongeren op de zgn Fatbikes. Het wordt er niet veiliger op.
Dorpen worden 30km/u zodat fietspaden overbodig zijn en nu een voetpad kan worden, dikwijls ontbreken die, omdat men op het fietspad loopt. Zoals in Zuiddorpe, waar ik een oproepje deed via Facebook om aan te geven of er draagvlak voor is en dat was ook zo. Gemeente gaat in december met de plannen naar de bevolking. We zijn benieuwd.
Waterschap Scheldestromen heeft geen geld om overal fietspaden aan te leggen en gaat daarom op een groot aantal van de 60km/u wegen fietsstroken aanbrengen. We hebben gevraagd om dan op plekken waar fietsroutes (knooppunten) een waarschuwing voor overstekende fietsers of een rood vlak op de weg aan te brengen (suggestie of werkelijk verhoogd kruispunt) . Tevens gevraagd om de kustroute in de gaten te houden en waar mogelijk op de duin/dijk te voorkomen dat er ongevallen gebeuren. Te smal en teveel verschillende soorten fietsers al dan niet elektrisch en groot en breed en wandelaars met kleine kinderen en overstekende badgasten ter hoogte van o.a. de Zwarte Polder en de grote vakantieparken. Ook daar bij de toegang en de smalle wegen is het bij inchecken een grote file wachtende voertuigen terwijl passanten en bewoners van andere campings of woningen daar tussendoor willen.
Helmplicht = niet doen!! Laat mensen zelf beslissen.
En fiets in de voorrang op rotondes binnen de bebouwde kom. Verbreding van te smalle fietspaden (Terneuzen kan daar hopelijk snel mee aan de slag) 2-richtingen fietspaden en net breed genoeg om 2 fietsers naast elkaar te laten rijden. Zeker in de omgeving van scholen, bedrijven en Ziekenhuis.
Wie wil ons team in Zeeuws Vlaanderen helpen met uitbreiding!! Met Rick Dubbeldam uit Breskens en iemand in Hulst, die druk bezig is met de uitbreiding Groote Kreek in de gaten te houden als fietser en bewoner is het soms maar net te doen. Hoeven geen maandelijkse vergaderingen. Kunnen ook gewoon contact houden via Social Media. Mail of Facebook.

Categorieën