Nieuws Zeeuws Vlaanderen 4e kwartaal 2015

Marina Govaert de Groene

Nieuw (fiets)pad bij Sluiskiltunnel

De Sluiskiltunnel is een autotunnel onder het Kanaal van Gent naar Terneuzen. In de oorspronkelijke plannen kwamen de fietsers en wandelaars er niet goed af. Ze werden afgescheept met een omweg van ruim twee kilometer, of een kortere omweg langs een gevaarlijke polderweg. Chris Louwerse, vrijwilliger bij Wandelnet, stapte samen met de gemeente Terneuzen naar de BV Kanaal Kruising Sluiskiltunnel met een voorstel voor een oversteek via de westelijke mond van de tunnel. Een alternatief dat niet alleen voor wandelaars maar ook voor fietsers (waaronder veel scholieren uit Philippine richting Terneuzen en vice versa) een kortere, veiliger route zou betekenen.

Maar het pad over de tunnelmond moest ook over het spoor. Er was dus ook een spoorovergang nodig. Het verplaatsen van een oude boerenoverweg was niet acceptabel voor Prorail. Het alternatief was een duurdere oplossing: het verbreden van de spoorbrug over de tunnelmond zodat het wandel- en fietspad er naast zou kunnen. En dat plan bleek haalbaar! Het pad zou dan wel kort achter elkaar enkele haakse bochten krijgen maar, om met Chris Louwerse te spreken,  “beter zoiets dan niets!”  Het pad komt, verder van de tunnel af, uit op de polderwegen, die daar rustig genoeg zijn voor de fietser en wandelaar. En de kosten? Die vielen uiteindelijk mee. Ze vallen in het niet bij de totale kosten van de autotunnel.

Dinsdag 19 mei 2015 verrichtte koning Willem Alexander de openingshandeling voor de tunnel. Vanaf 23 mei maakt het verkeer er gebruik van. Ook het fiets- en wandelpad was toen klaar. De uitvoering van het project bleef binnen het budget. De kosten van de aanleg van het pad kon er dus gemakkelijk bij.

Het pad staat al op de, vorig jaar uitgekomen, kaart van het wandelnetwerk ‘Langs Linies en Kreken’, dat geheel Oost-Zeeuws-Vlaanderen omvat. Met de knooppuntpaalnummers is al rekening gehouden, zodat het pad voor de wandelaars die deze nummers volgen geen probleem oplevert. En in Sluiskil is zo een geweldig leuk wandelommetje ontstaan. Helaas voor de fietser is het niet opgenomen in het FIKS, maar wel is er een fietshandwijzer vlakbij het Zevenaarviaduct over de N62 naar Terneuzen.

       

       Het fietspad!                                               De afslag bij de tunnelweg

(Met dank aan Chris Louwerse)

.

Oversteek van de N61 

Bij de aansluitingen na het veranderen van de N61 bij Hoek kwam nogal het een en ander kijken. De oversteek voor fietsers vanuit Hoek op de kruising met de Koudepolderstraat moest veiliger. Fietsers bleven de oude route volgen. De oude borden stonden er nog, dus stak men gewoon over naar het fietspad, waar de nieuwe parallelweg begint die richting Braakman gaat.

Daar heeft men nu een schrikhek geplaatst, zodat fietsers de rechtstreekse oversteek maken en niet meer de parallelweg oprijden. Doordat het verkeer nogal snel vanaf twee kanten nadert, werd er een 60km/u-zone aangebracht en de fietsoversteek middels een stop op het midden van de weg beveiligd. Er is een tussenberm op een plateau gemaakt.

Het ziet er nu  allemaal prima uit, maar er staan nog steeds teveel handwijzers. Dit is voorgelegd bij de wegbeheerders. Tot nu toe is er geen reactie.

N61 bij De Braakman 

De situatie vanaf en aan De Braakman is ook nog niet helemaal duidelijk. Er rijden regelmatig auto’s op het fietspad. Een paal midden op de weg kan niet, omdat strooiwagens toegang moeten hebben. Wat men nog wel kan doen, is ter hoogte van de Hasjesstraat een bord plaatsen: “Doorgaand gemotoriseerd verkeer gestremd (behalve fietsers)”. Als de klachten blijven komen, moet de politie intensiever controleren. Er kan ook nog een landbouwsluis worden aangelegd, maar dit betekent een obstakel voor fietsers. En het is ook niet nodig want er zit maar één boer meer aan de weg. Hopelijk valt het allemaal mee en hoeven er geen drastische maatregelen getroffen te worden die weer in het nadeel van de fietser zijn.

Schoondijke – Breskens

Op het fietspad van Schoondijke naar Breskens moet nog een obstakel weggehaald worden. Er is echter nog geen reactie van de Provincie Zeeland op een mail. Het fietspad moet nog in oude staat hersteld worden, omdat de fietser nu twee keer dient over te steken op dezelfde weg. Ook dat hij via de rotonde moet rijden is verre van logisch.

Waterdunen 

Bij Waterdunen was er ook het een en ander mis, maar ook hier beloofde men beterschap. Zo stond er nog een hek op een aansluiting van een fietspad bij Breskens, terwijl je vanaf Groede al wel via de Nolletjesdijk dit fietspad gewoon op kon rijden. Erik Dubbeldam bracht hier de bal aan het rollen. Dank voor zijn medewerking.