Marina Govaert de Groene

Nieuws Zeeuws Vlaanderen – April 2017

In heel Zeeuws Vlaanderen verandert er nogal wat dezer dagen. In alle 3 de gemeenten gaan wegen op de schop, worden rotondes en fietspaden aangelegd of aangepast en kijken we uit naar de verbreding van de Tractaatweg N62 tot aan de grens bij Zelzate. Gelukkig blijven de oversteekpunten aanwezig in een iets andere vorm dan nu. Oversteken aan de VRI (Verkeersregelinstallatie) is niet altijd even gemakkelijk, de weg loopt wat schuin af om te zorgen dat er geen water blijft staan en dan kom je bijna niet op je fiets en tegen de tijd dat je halverwege bent, kunnen de auto’s al weer gaan rijden!!
Later meer als de bijeenkomsten gaan komen, met uitleg over de procedure.
Momenteel is men leidingen aan het verleggen en de bomenkap gestart.

West-Zeeuws Vlaanderen
Tussen Breskens en Groede ligt de Puijendijk, daar heeft men de weg opgeknapt en verbreed en ook het fietspad onderhanden genomen. Inmiddels zijn de werkzaamheden in een vergevorderd stadium zodat de fietsers straks als het beter weer wordt weer heerlijk kunnen fietsen. H4A houdt ons op de hoogte middels een wekelijkse update per mail.

ZDT-86-ZVl1

Er werd me gevraagd eens te kijken naar de oprit aan Cadzand bij Camping Welgelegen. Daar was het pad al slecht door begroeiing en nu het ook niet meer op de fiets-route ligt wordt er helemaal niets meer mee gedaan.
De voormalige ANWB-routes zijn opgenomen in het FIKS (knooppunten). Aangezien ik daar ver vandaan woon en het weer nog niet zo best is nog niet aan toe gekomen om eens een kijkje te gaan nemen. Een fietser is echter niet zo snel iemand die geremd wordt door een wat minder comfortabele fietsroute. Dus ook dit nog even voor later!!!

Midden Zeeuws Vlaanderen
Bij de werkzaamheden aan het sluizen-complex kreeg ik reactie op mijn vraag of het niet wat overzichtelijker en veiliger kon voor de fietsers, toen alles al weer normaal was. Maar men zou er bij een volgende keer beter naar kijken!!
Op dit moment van schrijven heeft men net weer werkzaamheden aan de sluis verricht en mochten fietsers en voetgangers over de sluisdeur als die gesloten was, zodat ze ten alle tijden doorgang hadden. Auto’s daarentegen konden kiezen, wachten of omrijden langs de Sluiskilbrug of Tunnel.

Ook het voortbestaan van het pontje is weer in het geding. Wie zorgt er voor een bijdrage, de vele scholieren die dagelijks er gebruik van maken zijn er toch heel wat over het jaar uitgestreken. Maar voor andere fietsers is het lastig te bepalen of je er gebruik van kan maken. Valt het net tijdens de uren dat er gevaren wordt voor de scholieren. Hopelijk komt er geld en kan men ook eens gaan kijken om de recreatieve fietser er gebruik van te laten maken. Ook als er nood aan de man is wordt de ambulance wel eens overgezet. Is er spoed en de brug net gedraaid en omrijden via de
Sluiskiltunnel te lang kan de pont redding bieden. Of voor de brandweer!!

Oost Zeeuws Vlaanderen
Eindelijk beginnen bij Absdale de werkzaamheden voor de aanleg van de rotonde. Dan moet er ook nog steeds een stuk parallelweg komen. Maar het einde komt nu in zicht. Dan liggen er nog altijd plannen om de Weg in het noorden, van de toenmalige Ruit van Axel aan te pakken, maar hier is het weer al een hele poos stil.
Fietspaden verbreden, opritten bij de woningen verbeteren, nu is het lastig om de weg op te rijden, daar de huizen lager liggen en als men boven aankomt slecht zicht heeft op het overige verkeer. En fietspad is slecht en veel te smal. Maar de zoektocht naar geld is steeds weer een probleem. Te duur, wanneer het gedaan zou moeten worden als de voorkeur is. Veranderen kost minder maar nog altijd veel en voor de veiligheid niet voldoende!!!

ZDT-86-ZVl2

Begin april is de aanbestedingsfase afgerond en is er een aannemer bekend die de werkzaamheden gaat uitvoeren.

Huidige situatie, de oversteekplekken liggen in een onoverzichtelijke bocht. Vooral fietsende scholieren wilden nog wel eens voor een gevaarlijke situatie zorgen, men stak massaal over en als iemand dan even treuzelde en alsnog overstak, dan moest er wel eens hard geremd worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *