Wel of geen voorrang op rotonde?

Fietsers willen eind aan verwarring

IMG_0758

Het blijft uitkijken als fietser in Zeeland: heb ik nou voorrang op deze rotonde of niet. De Fietsersbond wil dat fietsers op een rotonde in de bebouwde kom altijd voorrang hebben. Daarmee komen we inmiddels een heel eind, maar er zijn her en der nog rotondes waar je als fietser geen voorrang hebt. En dat is volgens de bond verwarrend. Bijvoorbeeld in de gemeente Terneuzen. Daar zijn nu nog rotondes waar de fiets geen voorrang heeft, maar vanaf komend jaar gaat dat veranderen. En daarmee voegt de gemeente zich bij de meerderheid van de Zeeuwse gemeenten die fietsers voorrang geven op een rotonde binnen de bebouwde kom.
Overzicht Zeeuwse gemeentes met rotondes binnen de bebouwde kom

gemeente aantal rotondes fietser voorrang
Borsele 1 rotonde nee (‘s-Heerenhoek)
Goes 22 rotondes ja
Hulst 4 rotondes 2 wel, 2 geen voorrang (begin en einde Clingeweg)
Kapelle geen rotondes nvt
Middelburg 9 rotondes ja
Noord-Beveland geen rotondes nvt
Reimerswaal 6 rotondes 5 wel, 1 geen voorrang (Hansweert)
Schouwen-Duiveland 7 rotondes ja
Sluis 3 rotondes 2 wel, 1 geen voorrang (Oostburg)
Terneuzen 20 rotondes nee (vanaf 2024 wel voorrang)
Tholen 9 rotondes ja
Veere 6 rotondes 5 wel, 1 geen voorrang (Zanddijk)
Vlissingen 7 rotondes ja

Buiten de bebouwde kom hebben fietsers nooit voorrang, maar daarbinnen mogen gemeentes het zelf bepalen. De overgrote meerderheid in Zeeland kiest dus voor voorrang voor fietsers, maar op zes van de 95 rotondes is dat niet het geval. In Borsele gaat het om de rotonde in ‘s-Heerenhoek waar een fietser geen voorrang heeft. In Hulst, Reimerswaal, Sluis en Veere is er wisselend beleid. De ene keer heeft een fietser wel voorrang, de andere keer niet. “Het zou goed zijn als in alle gemeentes de voorrangsregels op dezelfde manier worden toegepast”, zegt Marina Govaert van de Fietsersbond afdeling Zeeuws-Vlaanderen. “Dan weten zowel fietsers, maar ook de automobilist waar ze aan toe zijn.”
Govaert is blij dat de gemeente Terneuzen de voorrangsregels ten gunste van de fietsers aanpast. “We pleiten daar al jaren voor. Lang geleden hadden fietsers op de rotonde bij de Churchilllaan voorrang, maar toen de wijk Othene erbij kwam en het verkeer toenam, werd dat weer veranderd.”Niet iedereen is blij dat ook op de rotondes in Terneuzen fietsers voorrang krijgen. Gemeenteraadslid Paula Stoker (Terneuzen Sterk) vindt de voorgenomen veranderingen maar niks, omdat er nooit ongelukken zijn geweest. “Waarom iets aanpassen als de situatie er niet om vraagt?” zegt ze. “Ik vind dat we gevaarlijke situaties op ons afroepen. Als ik naar de overkant kijk en zie wat voor ongelukken er in Goes en Middelburg gebeuren… dat moeten we hier niet willen.”
Alert nieuwe situatie
Stoker vindt het ook geen probleem dat er op rotondes verschillende voorrangsregels in verschillende gemeentes gelden. “Als je ergens anders fietst, dan pas je je aan aan de regels die daar gelden. Je bent dan al alert omdat de situatie nieuw is. Gemeentes mogen dan wel zelf bepalen hoe de voorrangsregels zijn op rotondes binnen de bebouwde kom, het landelijke advies is om fietsers voorrang te geven. Dat is beter voor de doorstroming van fietsers.
Succes dorpsraad
Dat het initiatief om fietsers voorrang te geven op een rotonde niet altijd vanuit de gemeente hoeft te komen, blijkt in Koudekerke. Daar heeft de dorpsraad er een paar jaar geleden voor gezorgd dat fietsers voorrang hebben. “Daar hebben we met succes voor gepleit”, licht voorzitter Rob Pieterse toe. “Het zou gewoon goed zijn dat overal dezelfde voorrangsregels gelden en zeker binnen één gemeente.”
Met het aanpassen van de voorrangsregels op rotondes in Terneuzen blijven Hulst, Reimerswaal, Sluis en Veere nog over als gemeentes waar de voorrang per rotonde verschilt. Daar zullen fietsers én automobilisten dus extra alert moeten blijven.

Categorieën