Verblindende fietslampen, aaaaargh

IMG_0789

De klacht dat fietsers geen of slechte fietslampen hebben is (bijna) zo oud als de weg naar Rome. De laatste jaren wordt het protest tegen te veel licht juist luider: verblindende koplampen en agressieve achterlichten. Hoe komt dat?

 

 

 

goede fietsverlichting is aan de ene kant steeds
makkelijker geworden dankzij naafdynamo’s,
batterijlampen, LED en elektrische fietsen. Aan de andere kant is het soms een uitdaging om veilig door de nacht te fietsen langs helverlichte autokoplampen, voor fietsers ongelukkig afgestelde straatverlichting en medefietsers die hebben geïnvesteerd in een soort bouwlamp voor de fiets. Dat de verlichting zoveel feller is, komt vooral door de efficiënte leds. Die ook nog koud wit licht stralen waar je ogen gevoeliger zijn dan voor dan het ouderwetse gele licht van halogeenlampjes.

verblinde en niet-verblinde fietser

Verblindende fietslampen

Goed verlicht op weg, heel belangrijk. Maar laat je lamp niet je tegenligger verblinden Lees meer

Verblindende sportfietslampen

Steeds meer sportieve fietsers wagen zich in het duister in het bos. Als mountainbiker wil je geen doodssmak maken over een boomwortel. Maar het is wel zo sociaal om als je een tegenligger tegenkomt je licht zo af te stellen dat die ander geen doodssmak maakt omdat hij verblind wordt door jouw fietslamp. Oplossingen? Er zijn ook lampen met verschillende standen zodat je de lichtsterkte aan kunt passen aan je omgeving. Met een sensor gaat dat zelfs automatisch.

Verblindende losse batterijlampjes

Maar niet alleen supersterke fietslampen voor sporters zijn een plaag op het fietspad. Ook losse batterijlampjes kunnen fel in de ogen van tegenliggers schijnen, vooral als de batterijen net nieuw zijn. Het voordeel van die batterijlampjes is voor medefietsers dat ze meestal zwak licht geven, alleen om gezien te worden.

Verblindende vaste fietslampen

Maar ook vaste koplampen op andere fietsen zijn vaak ondermaats van kwaliteit. Deskundige Kees Bakker van de Fietsersbond: ‘Fabrikanten monteren vaak goedkope lampen op nieuwe fietsen die te hoog schijnen en als je ze lager zet, heb je er niks meer aan. Het probleem is ook dat je ogen zich aanpassen aan de hoeveelheid licht. Als jij een felle lamp hebt met een helverlichte baan licht voor je, zie je juist minder goed wat er naast die lichtbundel gebeurt

Categorieën