Geen 50 maar 30 km/u in de stad: dit zijn de gevolgen

IMG_0798

In steeds meer steden wordt de maximumsnelheid verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur, omdat dit volgens experts veel veiliger is. Intussen klaagt menig automobilist: ‘Is dat tergend langzame tempo nou echt nodig en nuttig?’ Een praktijktest, uitgevoerd door onze autoredactie, geeft uitsluitsel.

Je zou misschien denken: wat maakt dat verschil van 20 kilometer per uur nou uit? Nou, best veel, blijkt tijdens de test die onze autoredactie uitvoert op het testcircuit van de RDW in Lelystad. Met professionele chauffeurs achter het stuur simuleren we een noodstop, zoals die bij een plotseling overstekende voetganger of fietser in de stad regelmatig voorkomt. De proefkonijnen voor de remproef zijn vandaag een flinke vrachtauto, de DAF XF, de populaire leaseauto Tesla Model 3 én een grote, zware SUV: de Jeep Wrangler Rubicon.

Om meteen met het grootste gevaarte op de weg te beginnen: zodra er een vrachtwagen op je afkomt, word je toch echt stil van het verschil tussen 30 en 50 kilometer per uur. Toen rijvaardigheidsinstructeur Eric de Bree zijn eerste remproef aflegde met ‘dertig’, kwam zijn vrachtwagen niet heel dreigend over. De meetgegevens bevestigden dat gevoel: ondanks het totaalgewicht van maar liefst 16.000 kilo, stond de imposante DAF XF bij deze snelheid binnen 8 meter stil.

Categorieën