Waterschap Scheldestromen gebruikt voortaan fietsvriendelijke bermverharding.

Waterschap Scheldestromen beheert innZeeland zo’n 4000 km plattelandswegen.

De infrastructuur dateert van lang geleden en de wegen zijn vaak smal. Om te voorkomen dat de berm kapot wordt gereden, gebruikt men bermverhardingsblokken. Op veel plekken zijn dat blokken met nokken die het voor gemotoriseerd verkeer onaantrekkelijk maakt om in de berm te rijden: dat trilt en maakt lawaai.
Voor fietsers zijn zulke blokken gevaarlijk. Als je op een smalle weg aan de kant moet voor bv zwaar landbouwverkeer bestaat het gevaar dat je valt door de nokken. Ook hardrijdende automobilisten die je tegemoetkomen, willen liever niet uitwijken op de blokken met als gevolg dat je als fietser moet uitwijken en kunt vallen.

Het CROW adviseert wegbeheerders om “vergevingsgezinde” bermverhardingsblokken te gebruiken, maar veel wegbeheerders leggen dat advies naast zich neer.

Naar aanleiding van een klacht van een Fietsersbond-lid op Tholen heeft de Fietsersbond Zeeland bij het Waterschap en de andere wegbeheerders gepleit voor vlakke bermverharding. Ook één van de leden van het algemeen bestuur heeft zich daarvoor ingezet.

Na ruim een jaar heeft het Waterschap een draai gemaakt. Het Dagelijks Bestuur heeft vorige week besloten om op smalle plattelandswegen alleen nog vlakke bermverharding te gebruiken.

De Fietsersbond op Schouwen-Duiveland gaat dit als voorbeeld gebruiken voor de andere wegbeheerders, want ook op gemeentelijke wegen in het buitengebied wordt gevaarlijke bermverharding gebruikt.

Groet,
Geert Nortier
Fietsersbond Schouwen-Duiveland
Twitter @fietsschouw

Categorieën